Läsarnas önskan är min lag ;)

En läsare har önskat att jag ska visa hur man designar sin blogg, så det är klart att jag ska göra det! Men jag hinner ju inte visa hur man gör med alla olika teman, så jag tar det som jag brukar använda: Fashion. Men jag tror att ni fattar... :) Let's begin!


Börja med att välja "fashion" som tema (eller det du nu vill ha, men jag tycker att det här är det lättaste temat att jobba med...)





Sen gör du ditt header och bakgrund i t ex paint...Headret ska vara helst 800x500 (man ser vilken storlek det är nere i hörnet när man markerar den blåa pricken i hörnet...) och bakgunden spelar inte så stor roll om den är enfärgad... 





Sen laddar du upp headret på tinypic och väljer storleken "standard". Då kommer det ju fram massor av koder, eller hur? Du kopierar koden som du ser att jag kopierar på bilden här nedanför... (den börjar med [IMG] någonting) Du gör samma sak med bakgrunden också, koderna ser nästan likadana ut.






Sen går du in på "redigera stilmall" (här på blogg.se) och lägger in koden du har kopierat. Du ser på bilder vart du lägger in den (bakgrunden lägger man in nästan högst upp). Du tar bort själva [IMG] bode i början och slutet (INTE parenteserna!) även om man inte ser så bra på bilden så hoppas jag att ni fattar... :) 

 


Efter det måste du ändra lite mått. Där det står 55px ; tar du bort och skriver istället 500px ;...om du vill att headret ska "flyta ihop" med bakgrunden måste du ändra lite andra koder, men det kan vara ganska svårt, så det får jag förklara någon annan gång :)





Sen sparar du bara (eller förhandsgranskar om du inte är säker på att det blir bra) :) Nu har du gjort en helt egen design! Hoppas ni fattade min förklaring...Skriv gärna hur det gick sen när ni har provat! :D

Ha en superkväll!







Kommentarer
Postat av: Hettan

Bra förklarat ;) Hade inte kunnat göra de bättre själv ;)

Men vet du hur man får "kanterna" runda? Alltså de är lite svårt att förklara, men t.ex. faaanys.blogg.se har de. Alltså inte själva headern, utan nedanför, där de står texten och så :P Förklarar lite uselt, men hoppas du fattar och vet hur man gör :)

Kika gärna in på min blogg om du har lust :D

2009-10-24 @ 19:42:24
URL: http://musicophoto.blogg.se/
Postat av: emma

tack! nää, asså ja vet inte...sorry :(

Men ja ska kolla på din lbog! :D

2009-10-24 @ 20:02:32
URL: http://oldbabydoll.blogg.se/
Postat av: Bubblan som bloggar x)

Det ser helt normalt ut på min blogg.

Det kom ingen header:'(

Vad gord ejag för fel??

2009-10-26 @ 16:48:41
URL: http://fotobiet.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej!

Jag sa ju att min header nt funkar.

Men det är nt min blogg som nt funkar.

Utan jag gör andra bloggar och testar med.

Förklara för mig lite bättre snälla!?

Vill värkligen kunna det!

2009-10-27 @ 10:51:57
URL: http://fotobiet.blogg.se/
Postat av: emma

jag vet inte vad felet är...kanske storleken på headret? Du kan ju alltid skicka ett mejl och beskriva lite mer vad som blir fel? :)

[email protected]

2009-10-27 @ 14:12:23
URL: http://oldbabydoll.blogg.se/

Kommentera mitt inlägg här:
Ditt namn:
Kommer du ofta hit?
E-mail: (som bara jag ser):

Din blogg:

Ordet är ditt:

Trackback
RSS 2.0